0

Украинские пивовары взволнованы инициативой правительства ввести 2%-й налог на розничную торговлю подакцизными товарами

Украинская отраслевая компания по производству пива, безалкогольных напитков и минеральных вод ЧАО “Укрпиво”, представляя интересы украинских пивоваров, выразила позицию пивной отрасли касаемо инициативы правительства о введении акцизного сбора с розничной торговли алкогольными напитками, пивом, табачными изделиями, продуктами нефтепереработки и сжиженным газом (законопроект №4435а от 08.08.2014 года).

Публикуется на языке оригинала

 

Позиція пивоварної галузі України:

1. Введення нового податку збільшить податковий тиск на галузь, яка тривалий час знаходиться у передкризовому стані. Прогнозується,що виробництво у 2014 році за самими оптимістичними оцінками зменшиться на 25,3% у порівнянні до пікового в історії галузі 2008 року.
Галузь дискримінована високими акцизними ставками, які вже наблизилися до мінімально рекомендованих Директивою Ради № 92\84\ЄЕС. За даними Держкомстату виробництво за перше півріччя 2014 року зменшилося на 13,1% у порівнянні до відповідного періоду 2013 року. Держказначейство відзначає, що за перше півріччя поточного року (підвищені на 42,5% нові ставки акцизу введені у дію з 1-го травня) зростання надходжень від акцизу склало лише 35 млн. грн.. За розрахунками втрати бюджету від зменшення інших податків, які сплачують виробники складають 110 млн. грн.. Тож очевидно, що новела Кабміну не матиме позитивного економічного ефекту для держбюджету, адже потенціал цього ресурсу вичерпано, про що нещодавно публічно заявив Міністр Фінансів А.Шлапак.

 

2. Додатковий акцизний податок на роздрібний продаж пива знову сплатять споживачі, а не олігархи, як обіцяє Уряд. Отже, цей непрямий податок позначиться на зростанні ціни пива в точках продажів і по своїй суті не відрізнятиметься від збільшення акцизного податку. У сумі, нововведення адекватне загальному (з урахуванням травневого зростання) збільшенню ставок акцизу на пиво на 64% та пришвидшить падіння виробництва у 2014 році до (-17%) або 47 млн дал..

 

3. Обсяги виробництва пива пов’язані з кількістю прямо зайнятих у галузі, а кількість зайнятих в окремих суміжних галузях також і від обсягів реалізації. Загалом, падіння виробництва на 17% та споживання на 18% рівнозначне втраті 24,9 тис. робочих місць. Протягом несезонного періоду вересень-березень 2013-2014 р.р. виробничі потужності галузі були завантажені в середньому на 40%. Подальше падіння вимусить керівництво компаній-лідерів ринку приймати непопулярні рішення, у тому числі і щодо можливого призупинення окремих виробництв.

 

4. Введення акцизу з роздрібних продажів не позначиться суттєво на зростанні місцевих бюджетів (див. п.2 довідки), але значно ускладнить ведення облікової звітності суб’єктів малого та середнього бізнесу та збільшить витрати на адміністрування і контроль. Водночас, переведення усього акцизного податку до місцевих бюджетів (особливо з продажів алкогольних та тютюнових виробів за місцем юридичної реєстрації виробничих потужностей) могло би стимулювати місцеві громади до організації ефективної системи обліку та контролю виробництва та продажів означених товарів.

 

5. Надання права місцевим громадам самостійно визначати розмір акцизу хоча і обмежено максимальним рівнем у 2% може створювати нерівні умови для бізнесу у різних областях та стимулювати «торгові війни» дистриб’юторів та роздрібних продавців.

 

6. Введення акцизу з роздрібних продажів спочатку пояснялося урядовцями як альтернатива існуванню 1,5%-го збору на розвиток садівництва, виноградарства та хмелярства. Наразі, за висловлюванням окремих чиновників Кабміну, ці податки вже не є взаємно виключаючими одне одного.

 

7. Розгляд змін до бюджету України без першочергового прийняття відповідних змін до податкового законодавства порушує чинні норми Регламенту щодо бюджетного процесу. Саме на це звертає увагу народних депутатів Головне науково-експертне управління ВРУ у своєму висновку до проекту закону №4435а Звертаємо увагу на те, що Податковий кодекс України не містить визначення «акцизний податок з реалізації через роздрібну торговельну мережу». Крім того, згідно з вимогами цього Кодексу акцизний податок сплачується виробниками пива, алкогольних напоїв та тютюнових виробів або суб’єктами господарювання при ввезенні підакцизних товарів на митну територію України. Відповідні ж зміни до Податкового кодексу України щодо порядку справляння такого акцизного податку поданим законопроектом не передбачені.

 

8. «Проштовхування» законопроекту №4435а у непрозорий спосіб в режимі кулуарних домовленостей протирічить позиції Президента України та очільників Уряду про безумовну необхідність конструктивного діалогу з бізнесом та громадськістю для всебічного обговорення ініціатив щодо реформування економіки держави.

 

Валерия Вершилова